Heerlijke pruimencake, tarwevrij

Heerlijke pruimencake, tarwevrij

De hitte is voorbij. Kraampjes en supermarkten staan ​​vol met heerlijke, aromatische pruimen en je voelt de adem van de naderende herfst al in de lucht.

Het wordt een regenachtige week – dit is het perfecte moment om deze heerlijke, zeer snelle en gemakkelijke pruimencake te bakken. Laat het door je hele huis ruiken! Je kunt ze maken zonder tarwe of klassiek met tarwebloem – de keuze is aan jou.

Bij ons in huis is er geen tarwebloem, we gebruiken soms gluten maar geen tarwe. In plaats daarvan zijn er allerlei soorten glutenvrije meel en die gebruik ik om gebak en koekjes te bakken.

Mijn wederhelft/mijn liefste is vandaag jarig, dus ik heb snel iets lekkers gebakken, want hij is een grote lekkerbek, hij houdt van plezier. En eten is daar één van.

Voordat ik verder ga met de ingrediënten en het recept, een paar woorden over het heerlijke seizoensfruit, pruimen.

PRUIMEN

  • Bevatten: sporenhoeveelheden maar het is altijd beter dan niets: magnesium, calcium, kalium, ijzer, fosfor en vitamines zoals B6, A, C en E en serotonine.
  • Pruimen zijn rijker aan vitamines, voedingswaarde en vezels, helaas bevatten ze ook vijf keer meer calorieën dan ander vers fruit (onthoud dit :)).
  • De hoeveelheid ijzer en fosfor die ze bevatten maakt ze een integraal onderdeel van een vegetarisch en vegan dieet.
  • Naast de vermelde voedingswaarden van pruimen onthoud ook dat zij polyfenolen zoals catechines en chlorogeenzuur bevatten, die kanker en atherosclerose voorkomen.
  • Deze vruchten hebben een lage glycemische index. Daarnaast bevatten pruimen ca. 1% pectine.

Pectines behoren tot de fractie oplosbare voedingsvezels, waarvan bekend is dat ze de opname van cholesterol en glucose uit de darmen in het bloed beperken en de darmtransit reguleren. Verse pruimen leveren ongeveer 2 g vezels / 100 g en gedroogde pruimen zelfs tot 10 g / 100 g. Bedenk wel dat gedroogde pruimen veel meer koolhydraten bevatten en dus meer calorieën bevatten (ongeveer 265 kcal / 100 g)

  • Bij mineralen overheerst kalium (ca. 200 mg/100 g), bij vitamines B-caroteen (tot 780 µg/100 g). Vruchten, vooral in gedroogde vorm, zijn een belangrijke bron van boor ook wel borium genoemd, dit is een belanrijk spoorelement voor gezonde botten en gewrichten en is daarnaast betrokken bij de energiestofwisseling, het vetmetabolisme, de afweer, hersenfuncties en ondersteunt de aanmaak van geslachtshormonen en vitamine D. Bovendien verbetert het de calcium en magnesiumstatus, en voorkomt osteoporose. 100 g pruimen dekken de dagelijkse behoefte (2-3 mg) voor dit element.
  • Pruimen hebben een veel hogere concentratie vitamines en mineralen in vergelijking met ander vers fruit. Deze vruchten zijn een geweldige bron van vitamine K.
  • Pruimen hebben antioxiderende, ontstekingsremmende en anti-allergische eigenschappen, en hun consumptie wordt geassocieerd met de verbetering van cognitieve functies en botgezondheidsparameters, evenals een vermindering van cardiovasculaire risicofactoren.
  • Het beschermende effect van bioactieve componenten van pruimen op de bloedsomloop kan in verband worden gebracht met de remming van LDL-cholesteroloxidatie, verbetering van bloedlipidenparameters en bloeddruk. Andere gezondheidsbevorderende eigenschappen van pruimen zijn onder meer: ​​antiproliferatieve activiteit, verbetering van het glucosemetabolisme en regulering van de frequentie van stoelgang.

Het is de moeite waard om van hun voordelen te profiteren in het seizoen van midden zomer tot laat in de herfst, maar ook het hele jaar door door gedroogd fruit te kiezen.

En nu het vervolg van ons gebak

Ingrediënten:

Zoet – 4 eieren, 250 gr. kokos suiker(alternatief palm suiker, of honing, of normale suiker als je dat gebruikt), 2 lepels ghee boter of 1/3 deel roomboter(pakje 250 gr.), 75 gr. kastanjemeel en 75 gr. maismeel of 300 gr. tarwe meel. Ceylon kaneel 1 theelepel.

Pittig – mespuntje gember, mespuntje karademom, optioneel mespuntje gemalen kruidnagel (dit hoeft niet maar ik voeg het eraan toe omdat ik van deze pittige geur houd en tegelijkertijd gezonder eet).

Zout – 3 lepels water, mespuntje zout

Zuur – 1 theelepel appelazijn  of citroen, 1 platte theelepel baksoda of bakpoeder zonder fosfaten.

Bitter – mespuntje kurkuma, pruimen (Ik heb een half kilo gebruikt).

Voorbereiding:

1.Klop in een kom de eieren met suiker of honing tot schuim.

2. Voeg dan boter toe, daarna kaneel en meng. Voeg daarna een mespuntje gember, kardemom en kruidnagel toe. Dan water en zout, en azijn en baksoda. Tot slot kurkuma.

3. Vet de vorm voor het deeg in met ghee boter of bekleed het met bakpapier (het kan rechthoekig zijn, zoals in mijn geval, of rond met een diameter van 26 cm). Giet de helft van de massa erin, plaats dan dicht en strak tegen elkaar de pruimenhelften met de huiden naar beneden gericht. Giet de rest van het deeg er boven op. Het geheel kan ook licht bestrooid worden met kokossuiker en kokosschaafsel.

Bak ongeveer 45 minuten op 180 graden.

Proef en geniet van de smaak en geur in de hele thuis. Alles is boven waardering.

Heel veel liefde, warmte en een glimlach voor elke dag.

Bronnen:

  1. Jaiswal, R., Karaköse, H., Rühmann, S., Goldner, K., Neumüller, M., Treutter, D., & Kuhnert, N. (2013). Identification of phenolic compounds in plum fruits (Prunus salicina L. and Prunus domestica L.) by high-performance liquid chromatography/tandem mass spectrometry and characterization of varieties by quantitative phenolic fingerprints. Journal of agricultural and food chemistry, 61(49), 12020–12031
  2. Mubarak, A., Swinny, E. E., Ching, S. Y., Jacob, S. R., Lacey, K., Hodgson, J. M., Croft, K. D., & Considine, M. J. (2012). Polyphenol composition of plum selections in relation to total antioxidant capacity. Journal of agricultural and food chemistry60(41), 10256–10262
  3. Igwe, E. O., & Charlton, K. E. (2016). A Systematic Review on the Health Effects of Plums (Prunus domestica and Prunus salicina). Phytotherapy research: PTR, 30(5), 701–731
  4. Byrne, D., Noratto, G., Cisneros-Zevallos, L., Porter, W., Vizzotto, M. (2009). Health benefits of peach, nectarine and plums. Acta Horticulturae. 841(841), 267-273
  5. Lea, M. A., Ibeh, C., desBordes, C., Vizzotto, M., Cisneros-Zevallos, L., Byrne, D. H., Okie, W. R., & Moyer, M. P. (2008). Inhibition of growth and induction of differentiation of colon cancer cells by peach and plum phenolic compounds. Anticancer research, 28(4B), 2067–2076

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook
Youtube
Youtube
Instagram