Vitamine D belangrijker dan we denken!

Vitamine D belangrijker dan we denken!

De beoordeling van het belang van vitamine D is de afgelopen decennia veranderd. Oorspronkelijk werd het toegeschreven uitsluitend aan de mineralisatie van het bot-systeem. Nu is bekend dat het naast deze rol zorgt voor de goede werking van spieren en gewrichten, evenals het cardiovasculaire systeem(bloedvatenstelsel). Het is ook belangrijk bij de preventie van kanker en diabetes, en in de strijd tegen seniele dementie.

Vitamine D tekort is een onderwerp dat altijd als een boemerang terug komt.

Op onze breedtegraad heeft bijna iedereen in de maanden met een “R” een tekort aan vitamine D3.

Vitamine D3 maakt een gemakkelijke opname van calcium en fosfor mogelijk. Het verzekert ook de juiste verhouding tussen beide elementen en hun meest gunstige concentratieniveau in het bloed en de botten. Bijna iedereen weet dat gebrek aan vitamine D  één van de belangrijkste oorzaken van rachitis(bot-aandoening) bij kinderen is, bij volwassen noemen we dit osteomalacie en osteoporose bij mensen die al menopauze hebben of hadden. Ondertussen blijkt dat we veel vitamine D-receptoren in de  weefsels hebben.

Dus waar is vitamine D goed voor?

Het is veilig om te zeggen … voor alles! Voor de werking van het hele systeem.

Waar gaan we het nu over hebben;

    1. Productie van vitamine D in het lichaam.
    2. Vitamine D-functies.
    3. Bronnen van vitamine D.
    4. Oorzaken tekort aan vitamine D.
    5. Dosering  en correct niveau.

 

Productie van vitamine D in het lichaam

Vitamine D is een van de weinige die ons lichaam kan creëren in een natuurlijk proces. Synthese vindt plaats in de opperhuid (epidermis) onder invloed van UV-B-straling met een golflengte van 290-315 nm. De noodzakelijke factor is de juiste en adequate blootstelling aan de zon, die in ons klimaat helaas vrij beperkt is.

Eigenlijk kan alleen een natuurlijke, magere synthese van vitamine D volledig effectief zijn wanneer de zon boven 50 graden de horizon opwarmt, d.w.z. alleen van mei tot eind september. Een andere noodzakelijke factor is de mate van onthullen van een voldoende groot huidoppervlak. Niet alleen maar het gezicht en de armen, maar waar mogelijkheid zo vaak mogelijk bijna naakt.

De in de huid geproduceerde  vitamine D komt in de bloedbaan, en vervolgens in de lever en nieren. Daar wordt het geactiveerd en wordt het een uiterst belangrijk pro-hormoon, dat via specifieke receptoren genen en metabolische processen controleert en calciumhomeostase en botmetabolisme corrigeert.

 

Vitamine D Functies

Bottenstelsel en vitamine D

De belangrijkste fysiologische functies van vitamine D bestaat erin de concentratie van calcium en fosfor in het plasma te handhaven om een goede werking van het zenuwstelsel te waarborgen om zo de juiste botmineraaldichtheid te behouden.

Tekortkomingen leiden tot ziekten zoals: In de kindertijd – rachitis, en bij volwassenen – osteomalacie of osteoporose. 

Spierstelsels

Het effect van vitamine D op het spierstelsel is het gevolg van de impact op de normale ontwikkeling ervan, evenals de overdracht van zenuw prikkels naar de spieren, die het behoud van hun specifieke spanning bepalen. Zo leidt een tekort tot spierziekten (myopathie) en een verhoogd risico op vallen.

Vitamine D en celdeling

Vitamine D kan de celcyclus reguleren, celdeling stimuleren, excessieve celgroei onderdrukken en daardoor het risico op kanker verminderen. De juiste toevoer van vitamine D lijkt het risico op carcinogenese (kankerverwekkende stof) in alle weefsels en organen te verminderen. Daarom kan vitamine D worden beschouwd als een universeel middel tegen kanker.

Vitamine D en diabetes

Vitamine D beïnvloedt ook de bètacellen van de eilandjes van de pancreas en de afscheiding van insuline door hen. Het tekort kan dus leiden tot glucosetolerantie-stoornissen en kan het beloop van diabetes type II beïnvloeden.

Vitamine D en het cardiovasculaire systeem

Op zijn beurt is de invloed van vitamine D op de bloedsomloop het gevolg van zijn invloed op de regulatie van de water- en zouthuishouding (het renine-angiotensinesysteem), de bloedstolling en fibrinolyse (hier wordt een bloedstolsel langzaam afgebroken) en de functie van de hartspier. Tekortkomingen kunnen leiden tot hypertensie, een verhoogd risico op bloedstolsels, hartfalen en kransslagaderlijke hartziekten.

De Health Professional Follow-Up Study onderzocht de hoeveelheid vitamine D in het bloed bij bijna 50.000 gezonde mannen die gedurende 10 jaar werden gevolgd. Het bleek dat mannen met een vitamine D-tekort tweemaal zoveel risico hadden op een hartaanval dan mannen met normale niveaus van deze vitamine in het bloed.

Andere studies wijzen erop dat lage niveaus van vitamine D kunnen worden gerelateerd aan een hoger risico op hartfalen, plotselinge hartdood, beroerte of andere aandoeningen van de bloedsomloop.

Vitamine D tijdens de zwangerschap

De aandacht wordt gevestigd op het belang van vitamine D-tekortkomingen bij de vorming van onvruchtbaarheid en het verloop van de zwangerschap.

Cellen van het centrale zenuwstelsel hebben ook receptoren voor vitamine D. Er wordt gesuggereerd dat tekorten aan vitamine D tijdens de foetale fase kunnen leiden tot aandoeningen van de ontwikkeling van het zenuwstelsel en kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van bepaalde psychiatrische ziekten, namelijk schizofrenie en depressie.

Vitamine D en dementie en de ziekte van Alzheimer

Vitamine D kan het risico op geheugen- en dementiestoornissen bij ouderen verminderen. In de European Male Aging Study, waaraan mannen van 40-75 deelnamen, werden slechte resultaten gevonden in de cognitieve beoordelingstest bij patiënten met lagere serum vitamine D-spiegels. Vergelijkbare resultaten werden ook verkregen door Amerikanen ouder dan 64 te onderzoeken die een vitamine D-tekort hadden gerelateerd aan cognitieve achteruitgang.

In andere onderzoeken waarbij ouderen met lagere en hogere niveaus van vitamine D in het bloed betrokken waren, hadden mensen met meer vitamine D in hun bloed betere resultaten in geheugentesten en beter cognitief gedrag, vooral voor de hogere controle functies van de hersenen. Lagere concentratie wordt bovendien geassocieerd met een slecht humeur bij patiënten.

Vitamine D en het immuunsysteem

Vitamine D modificeert ook de activiteit van het immuunsysteem. Aldus kan vitamine D-deficiëntie het risico op infectie verhogen, auto-immuunziekten (bv. Type 1 diabetes, multiple sclerose, inflammatoire darmziekte, psoriasis), en allergieën.

Het blijkt dat kinderen met een tekort aan vitamine D meer kans hebben op luchtweginfecties, en dat volwassenen meer kans hebben op verkoudheid en infecties van de bovenste luchtwegen.

 

Bronnen van vitamine D

  • Gratis …zon.  In de huid vind synthese plaats onder invloed van zonnestraling (UVB-straling, golflengte 290-315 nm( en dan bedoel ik niet op de radio)) Deze synthese kan tot 90% van de behoeften van het lichaam dekken.

In Nederland kan het lichaam vitamine D opnemen als de blootstelling aan de zon voldoende is. Het best is rond het middaguur (vanwege onze geografische locatie tussen 11.00 en 14.00 wanneer het meeste UVB-licht de aarde bereikt).

Echter bepaalde ziektes kunnen dit proces beïnvloeden: Dit zijn: maagzweer aandoening, hyperaciditeit (overmatig-brandend maagzuur) ontsteking van de alvleesklier, darmontsteking, lever– en nieraandoeningen,ontsteking bijschildklier en magnesiumtekort.

      • Vitamine D is te vinden in producten zoals: boter, eieren, vete vis(tonijn, makreel,paling,heilbot,sardines,haring). Uit het spijsverteringskanaal (dunne darm) wordt 50-80% van de hoeveelheid vitamine D uit het voedsel geabsorbeerd. Dit hangt af van de hoeveelheid vet in het dieet, het slijmvlies van het spijsverteringskanaal, intestinale peristaltiek en bijschildklierfunctie.
      • supplementen (levertraan, capsules en druppels met vitamine D). Vitamine D3 is oplosbaar in vet, dus altijd innemen met gerechten die vet bevatten.
      • Fototherapie – bestraling met UVB-lampen. UVB 311-lampen zenden UVB-straling uit met een golflengte van 311 nm, (nm staat voor de golflengte die de gebruikte ultraviolet licht aangeeft) terwijl door de zon synthese van vitamine D in de huid  plaatsvindt bij UVB-straling met een golflengte van 280 tot 315 nm.  Als jij z’n lamp gebruikt is 2  minuutjes in de herfst en winter periodes voldoende.
      • Zonnebanken. Zijn ze schadelijk?  De meeste solaria zijn uitgerust met lampen die ook UVA-straling uitstralen en dat is enorm schadelijk. UVA-straling  werkt voornamelijk op de huid, dit is een golf die langer is dan die van UVB en de diepere lagen van de huid bereikt en daarom kankerverwekkend is (d.w.z. verhoogd risico op kanker). Zelfs een paar minuten bezoek aan het solarium kan het risico op huidkanker met 75% verhogen.
  •  

Zelf gebruiken we geen zonnebank en raden het zeker ook niet aan. We genieten liever van de echte zon wanneer mogelijk.

Als je toch besluit om een zonnebank te gebruiken, onthoud dan deze regels:

  • Controleer of de apparatuur de CE-markering bevat en            informatie over het straling-niveau UVB in de hoeveelheid van 2-6%.
  • Bescherm moedervlekken.
  • Gebruik korte sessies 3 tot 4 minuten NOT MORE en 2 -3 keer per week.
  • Neem een half uur vóór het “zonnen”, 100 mg astaxanthine,    vitamine A of selenium in. Dit zijn krachtige antioxidanten die de huid beschermen tegen verbranding.

Oorzaken van tekort aan vitamine D

      • verminderde productie in de huid: ivm te weinig in de zon te zijn
      • overgewicht, omdat in het vetweefsel van mensen met obesitas vitamine D wordt afgezonderd en dus de bioactiviteit wordt verminderd
      • ziekten van het maag-darmstelsel ( ziekte van Crohn, taaislijmziekte )
      • leverfalen
      • oudere leeftijd (boven de 70 jaar maakt 75 % minder aan dan 20 jarige)
      • onjuiste voeding
      • donkere huid die minder aanmaakt

77% van de kanker gevallen is het gevolg van het ontbreken van vitamine D3

Wat remt absorptie van vitamine D

Calciumrijke producten, zoals kaas, yoghurt, magere melk, en producten met een sterk koelend karakter( vruchtensappen, ijs en snoep) kunnen de absorptie van vitamine D remmen. Te veel van deze producten eten kan op den duur ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken omdat de lever wordt aangetast. 

Veel mensen met een tekort aan vitamine D hebben geen directe symptomen of verbinden hun symptomen niet met vitamine D-tekortkomingen.

Deze symptomen omvatten: angstig slapen, spierspasmen, vermoeidheid, gewrichtspijn, spierpijn of zwakte, moeilijkheden met concentratie, hoofdpijn, constipatie of diarree, blaasproblemen, pijn in de borstkas.

 

Zoals ik al schreef, is te zien dat soortgelijke symptomen het gevolg kunnen zijn van vele andere kwalen en bijna niemand zal de bestaande feiten associëren met de tekortkomingen van vitamine D. Daarom checken we op tijd onze belangrijke vitamine. Ik doe dat 2 keer per jaar, in september en april.

 

21 ernstige ziekten die onweerlegbaar worden geassocieerd met een vitamine D tekort

      1. Hoge bloeddruk. Hoge bloeddruk wordt geassocieerd met een tekort aan calcium, magnesium, kalium en vitamine D.
      2. Reumatoïde artritis (RA).RA is een slopende ziekte die systemische ontsteking, ernstige pijn en gewrichtsschade veroorzaakt.Studies hebben aangetoond dat vitamine D pijn en stijfheid kan verminderen.
      3. Hartziektes. Een artikel gepubliceerd in Molecular Nutrition & amp; Food Research laat zien dat hart– en vaatziekten veel vaker voorkomen bij mensen met vitamine D-tekort. Sommige kinderen met ernstig hartfalen, zoals te lezen in het artikel, reageerden ook positief op vitamine D.
      4. Multiple sclerose (MS). Studies hebben aangetoond dat geografie belangrijk is als het gaat om de kansen om deze ziekte te ontwikkelen. Hoe verder je leeft van de evenaar, wat zich vertaalt in minder blootstelling aan de zon, de kans op ziekte veel groter is. Dit suggereert een sterke relatie tussen multiple sclerose en vitamine D.
      5. Kanker. Verschillende soorten kanker zijn gecombineerd met vitamine D tekortkomingen,waar onder de meest voorkomende, namelijk borstkanker, prostaatkanker darm- kanker en schildklierkanker.
      6. Astma. Vitamine D verminderd het aantal aanvallen.
      7. Tandvleesontsteking. Tandvleesontsteking kan pijn, bloedingen en tandverlies veroorzaken. Vitamine D helpt bij de vorming van stofjes, die op hun beurt de hoeveelheid schadelijke bacteriën in de mond verminderen. De cariës en tandvleesaandoeningen staan op het spel,dus laten we eerlijk zijn: de tanden alleen poetsen is niet voldoende, de tanden en het tandvlees worden gevoed  door het bloed en de rest van de organen en hebben goede voeding, vitamines en mineralen nodig.
      8. Depressie. Tekorten aan vitamine D worden geassocieerd met depressie en andere psychische aandoeningen. Vrouwen die tijdens de zwangerschap voldoende vitamine D innemen, verminderen de kans dat hun ongeboren baby’s later in het leven een geestesziekte krijgen.
      9. Suikerziekte diabetes (zowel type 1 als type 2). Niet genoeg vitamine D in de kindertijd bevordert niet alleen rachitis, maar ook juveniele diabetes (type 1) en in latere jaren het type 2 diabetes.
      10. Epilepsie.
      11. Allergieën. Alle personen met een allergie hebben een zeer laag vitamine D-gehalte, verbetering van de symptomen treedt op na optimalisatie van de niveaus.
      12. ADHD. Toediening van grote hoeveelheden vitamine D zorgt voor een significante verbetering van de toestand van patiënten.
      13. hart– en vaatziekten. Ja, het hart heeft ook vitamine D-receptoren! Maar ook de hersenen, spijsverteringskanaal, pancreas, huid en geslachtsklieren.
      14. Infecties. Waaronder verkoudheid, griep, ontsteking van de sinussen en de bovenste luchtwegen, conjunctivitis, mycosen, schimmelinfecties, enz. Vitamine D heeft een krachtig effect op ons gehele immuunsysteem.
      15. Overgewicht en obesitas. Door het gebrek aan vitamine D in het lichaam ontstaat er een constante vraag naar voeding, dat resulteert in onnodig lichaamsgewicht.
      16. Huidgerelateerde ziekten. Verschillende soorten acne, psoriasis, vitiligo, lupus, roos, alopecia, etc.
      17. Reumatologische aandoeningen. Ontsteking en degeneratieve ziekten van de gewrichten, carpaal tunnel syndroom(beklemming van zenuw), fibromyalgie of  spierreuma, en zelfs zeer algemeen het knarsen van gewrichten en botten.
      18. Schildklieraandoeningen. Te weinig of teveel hormoon aanmaken en Hashimoto.
      19. Ziekten gerelateerd aan het spijsverteringsstelsel. Ontsteking van de darmen, zweren, ziekte van Crohn, prikkelbare darmen, enz.
      20. Chronisch vermoeidheidssyndroom. Symptomen zijn bv. hoofdpijn, spierpijn, gebrek aan concentratie, geheugenproblemen, slaap, terugkerende infecties.  Alles verdwijnt na het optimaliseren van vitamine D-niveaus.
      21. Ziekten gerelateerd aan het zenuwstelsel Alzheimer, Parkinson, autisme, multiple sclerose etc.

Zoals je op de lijst kunt zien, hebben we op dit moment veel ziektes, sommige hebben zelfs de omvang van epidemieën aangenomen, zoals die met auto-immuunziektes. Populair begrip van vitamine D als een factor die alleen helpt bij het reguleren van het calciumniveau (wat “iets voor gezonde botten” betekent) is daarom verkeerd.

Deze stof heeft een grotere impact op de werking van het hele systeem dan we tot nu toe dachten.

Zie je iets op deze lijst met aandoeningen wat je lichaam of geest ongerust maakt?  Doe dan een bloedonderzoek naar vitamine D, waarschijnlijk krijg jij dan veel opheldering over dit onderwerp.

 


 

Dosering  en correct niveau       

Hier is het doseringsschema voor vitamine D:

  • op een niveau van minder dan 10 ng / ml – een dosis van        15.000 IU / dag
  • op een niveau bij 10-20 ng / ml – een dosis van 12.500 IU / dag
  • op een niveau van 20-30 ng / ml – een dosis van 10.000 IU / dag
  • op een niveau van 30-40 ng / ml – een dosis van 7.500 IU / dag
  • op een niveau van 41-50 ng / ml – een dosis van 5.000 IU / dag.                                                                              

Dit zijn de cijfers voor een gemiddelde volwassene met een gewicht van ongeveer 70 kg. Omdat vitamine D een in vet oplosbare vitamine is, zal het bij mensen met veel vet ophopen in hun vetweefsel, waardoor de vitamine hoeveelheid in het bloed wordt verlaagd, zodat ze meer vitamine D nodig hebben (voeg 1000 IU meer toe voor elke 10 kg lichaamsgewicht bij meer dan 70 kg), als je slanker bent dan gebruik je minder (het is noodzakelijk om 1000 IU  af te trekken voor elke 10 kg lichaamsgewicht  minder dan 70 kg).

Gerelateerd bericht: 70 ziekte gerelateerd aan lage vitamine D spiegel

Take care en begin

Groetjes René & Sylwia

 

Bronnen:

      1. dr Abram Hoffer “Orthomolecular Medicine For Everyone: Megavitamin Therapeutics for Families and Physicians”
      2. dr Soram Khalsa ” The Vitamin D Revolution How the Power of This Amazing Vitamin Can Change Your Life”
      3. dr Sarfraz Zaidi “Power of vitamin D”
      4. drholick.com/2011/06/presentation-in-london-at the –vitamin-d-society-7april/2011
      5. Jeff T. Bowles “The Miracolous Results of Extremely High Doses of Vitamin D3”
      6. https://www.vitamindcouncil.org
      7. https://towncenterwellness.com/learning-center/vitamins-and-mineral-info/vitamin-d-cholecalciferol-d3/vitamin-d-therapy-instructions/                                                                  

                                                                 

10 thoughts on “Vitamine D belangrijker dan we denken!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook
Youtube
Youtube
Instagram