Zoete aardappel versus witte aardappel

 Zoete aardappel versus witte aardappel

Als je je afvraagt ​​wat kan ik vandaag eten voor lunch of  als “snack”, dan ben je hier aan het juiste adres. Gebakken, aromatische zoete aardappel met een heerlijke vulling zal je hart stelen – dat weet ik zeker! Er zijn veel recepten op internet maar vandaag stel ik je het voor als een soort desert.

Er valt niet over te twisten, de zoete aardappelen uit de oven zijn heerlijk.

Ik hou zo van hen dat ik niet kan stoppen om ze te eten.

Bataat of zoete aardappel. Waarom zou je ze moeten eten:

  • Het is een uitstekende bron van koolhydraten.
  • Hij heeft een lage glycemische index (lager dan traditionele aardappel).

Bataat om of te vallen?

Waarom niet.  Zoete aardappelen hebben een lage glycemische index en leveren een groot deel van de vezels (een grote zoete aardappel is gelijk aan 5,9 g vezels, d.w.z. 24% van de ADH). Voedingsmiddelen met een lage glycemische index worden langzamer opgenomen. Zoete aardappelen helpen de eetlust onder controle te houden en vertragen het gevoel van “zuigkracht in de maag”.

  • Het bevat waardevolle verbindingen, zoals bètacaroteen, pectine, vitamines C i B complex, eiwitten, maar ook ijzer, kalium en magnesium. Ter vergelijking: de voedingswaarde van bataat is ongeveer 50% hoger dan die van aardappelknol en is een bron van voedingsvezels. Calorische waarde: 105 kcal / 100 g (suikergehalte is ongeveer 2,8%).
  • Het is licht verteerbaar omdat het voornamelijk zetmeel bevat. Het bevat minder calorieën, meer vezels en minder resistent zetmeel dan gewone aardappel, waardoor het gemakkelijker verteerbaar is.
  • Zoete aardappelen voorkomen kanker, verlagen het cholesterolgehalte, ondersteunen de immuniteit, depressie, verbeteren de hartfunctie, verlagen de bloeddruk, voorkomen nefrolithiasis en nog veel meer.
  • Bevat veel Beta-caroteen.

GEEN ANDER PLANTAARDIG VOEDSEL BEVAT ZOVEEL VITAMINE A ALS BATAAT

Precies. Dit is misschien wel de sterkste kant van zoete aardappelen. Het is moeilijk om ​​ander voedsel te vinden dat rijker is aan bètacaroteen en dat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Een portie van slechts 100 g zoete aardappelen, gebakken of gekookt in de schil, levert 19.217 IU vitamine A op, wat 384% is van de dagelijkse behoefte aan deze vitamine.

En hoe vallen wortelen, pompoenen en boerenkool uit vergeleken met zoete aardappelen, die ook nog eens tot de rand gevuld zijn met bètacaroteen? Laten we het eens controleren.

  • 100 g rauwe wortelen is gelijk aan 16.705 IU (of 334% van de dagelijkse behoefte aan vitamine A)
  • 100 g rauwe boerenkool is gelijk aan 15.376 IU (308%)
  • 100 g gekookte pompoen levert 4.992 IU (100%)

Hij is een antioxidant en kankerbestrijdende stof. Beta-caroteen en vitamine C in zoete aardappelen hebben een gunstig effect bij de behandeling van kanker van de dikke darm, prostaat, nieren en andere inwendige organen.

Voor wat zijn ze nog meer goed?

Maagzweren

Zoete aardappel heeft een rustgevend effect op de maag en darmen. Vitamine B-complex, vitamine C, bètacaroteen, kalium en calcium die hij bevat, zijn effectief bij de behandeling van maagzweren. Bovendien voorkomt de vezel die hij bevat constipatie en door een ontstekingsremmend effect te vertonen, naast een rustgevend effect, vermindert hij pijn en ontsteking. Bovendien heeft de zoete aardappel een verzachtende werking op maag en darmen.

Suikerziekte

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kunnen zoete aardappelen worden gegeten door diabetici en door mensen die een koolhydraatarm dieet volgen.

Ze reguleren effectief de bloedglucosespiegels, waardoor de juiste afscheiding van insuline wordt veroorzaakt. Matiging wordt natuurlijk altijd aanbevolen 😉.

Water

De hoge concentratie kalium houdt deze vocht- en elektrolytenbalans in stand.

Ze zijn nuttig voor het goed functioneren van slagaders en aders omdat ze hun wanden beschermen tegen verharding.

Ontsteking

Net als gewone aardappelen hebben zoete aardappelen ook ontstekingsremmende eigenschappen. Dit komt voornamelijk door de aanwezigheid van bètacaroteen, vitamine C en magnesium in hun samenstelling.

Antikankereffect

Beta-caroteen is een antioxidant en kankerbestrijdende stof. Beta-caroteen en vitamine C in zoete aardappelen hebben een gunstig effect bij de behandeling van kanker van de dikke darm, prostaat, nieren en andere inwendige organen.

Bloedsomloop

Het beschermt de wanden van slagaders en aders tegen verharding.

Hoge gehaltes aan bètacaroteen en fosfor zijn goed voor de gezondheid van ogen en hart.

ZOETE AARDAPELEN VERSUS WITTE AARDAPPELEN

Zoete aardappelen en gewone witte aardappelen zijn heerlijke knollen die al honderden jaren worden gegeten. Zowel zoete aardappelen als aardappelen zijn zetmeelrijke groenten die extreem vullend zijn en een goede energiebron.

Beide knollen worden aardappelen genoemd en toch zijn ze helemaal niet aan elkaar verwant. Aardappelen behoren tot de nachtschadefamilie, dus ze behoren tot dezelfde familie als tomaat, paprika en aubergine. Nachtschadeplanten produceren solanine, wat giftig is. Dus noch de bladeren, noch de stengels van aardappelen zijn eetbaar.

Zoete aardappel komt daarentegen uit de naoorlogse familie, dus het is een naaste neef van wijnstokken. In tegenstelling tot witte aardappelen, kun je ook zoete aardappelbladeren eten, die als zeer voedzaam worden beschouwd.

Wat deze knollen anders maakt, is hun smaak. Zoete aardappel is vrij zoet (naar mijn mening zoeter dan pompoen), een gewone aardappel is melig en neutraal van smaak.

Hoe zit het met voedingswaarden?

Nadat de zoete aardappel en aardappelknollen zijn gesneden, zie je het verschil. Zoete aardappel zitten boordevol bètacaroteen, waardoor ze hun intens oranje vruchtvlees hebben. Beta-caroteen is een krachtige antioxidant die het lichaam beschermt tegen vrije radicalen die verantwoordelijk zijn voor de veroudering van het lichaam en vele ernstige ziekten.

Het is de moeite waard om groenten te kiezen met zeer intense kleuren die ons een signaal geven – eet mij 🙂 En we hebben het niet alleen over zoete aardappelen. Als je de keuze hebt uit witte en paarse aardappelen, kies dan voor paars. Dezelfde regel is van toepassing op rode uien of kool. Achter deze intense kleuren zitten krachtige antioxidanten. Eet er zoveel mogelijk van.

Naast bètacaroteen zijn zoete aardappelen een rijkere bron van vitamine C, E, K en calcium, ijzer en kalium in vergelijking met witte aardappelen.

Zoete aardappelen en aardappelen

Klassieke aardappelen worden veel gebruikt in de Nederlandse keuken, maar het is de moeite waard om af en toe een vervanging voor de zoete variant te overwegen. Hieronder vind je de overeenkomsten en verschillen tussen zoete aardappelen en aardappelen.

Overeenkomsten: beide groenten zijn universeel: daarom passen ze bij een breed scala aan gerechten – van frites tot ovenschotels. Er zit vrijwel geen vet in.

Verschillen: zoete aardappelen bevatten ongeveer 70% meer vezels, wat de darmen reguleert en zorgt voor een langdurig vol gevoel. Klassieke aardappelen hebben een hoger gehalte aan vitamine C, terwijl bij zoete dit vitamine A en E zijn. Een significant verschil tussen zoete aardappelen en aardappelen is ook de prijs – hier in het voordeel van de klassieke aardappelen, en wat betreft de smaak – zoete aardappelen zijn zoeter ( lijkt een beetje op wortelen).

Hoe zoete aardappelen te eten?

HET IS MAKKELIJK!

Je kunt ze bakken of koken en je eet ze bij voorkeur met een beetje vet, dat helpt om bètacaroteen op te nemen(vitamine A). Op internet vindt je tal van ideeën voor zoete aardappelen. Wij maken er meestal cremesoep van, frietjes, muffins, pizza, of gewoon bakken. Door hun zoete smaak zijn ze naar ons mening het beste voor een dessertversie. Vandaag stellen we  voor gebakken bataat met rozijnen en  tahini.

Recept:

Integrienten:

-een grote zoete aardappel

-een handvol rozijnen

-3 eetlepels notenpasta of tahini

De knol word doormidden gesneden. Zet 50 minuten in de oven op 190 graden. Haal vervolgens uit de oven, verwijder de korst van de bovenkant (het gebakken deel van boven) en bestrijk de aardappelen met tahini, voeg rozijnen toe. Bak ongeveer 5 minuten op 140 graden.

I love zoete aardappelen. Ze zijn zo lekker en gezond. Zorg er dus voor dat je ze pakt bij de dichtstbijzijnde gelegenheid.

With love FOHP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook
Youtube
Youtube
Instagram