15 voordelen van wandelen

15 voordelen van wandelen

Wandelen of slow jogging heeft zoveel wetenschappelijk bewezen voordelen, zodra je ermee begint kan je niet meer stoppen. Als we het over fysieke activiteit hebben, denken we meestal aan hardlopen of sportschool terwijl de voordelen van lopen zelfs groter zijn dan van hardlopen.

Het is gratis en alles wat je nodig hebt is de geïnvesteerde tijd (minimaal 30 minuten per dag) en een paar comfortabele schoenen.

Lopen met een stevige pas in combinatie met een uitgebalanceerde voeding doet wonderen! (natuurlijk bevelen we de 5 elementen aan).

De voordelen van een goede wandeling

1. Het verlaagt de bloeddruk, het triglyceridengehalte en de bloedsuikerspiegel, het versnelt ook op briljante wijze de stofwisseling. Dit alles betekent dat het risico op stofwisselingsziekten (bijv. Diabetes) wordt verkleind.

2. Van wandelen is ook aangetoond dat het het risico op een hele lijst van kankers vermindert, waarvan de meest opvallende kankers van het maagdarmkanaal (gastro-intestinaal) en borstkanker bij vrouwen zijn.

3. De onderzoekers berekenden ook dat met slechts 2.000 stappen per dag het risico op hart- en vaatziekten met 10% wordt verminderd. En hart– en vaatziekten zijn vandaag de dag doodsoorzaak nummer één in ontwikkelde landen.

4. Mensen die regelmatig lopen, hebben ook sterkere botten, spieren en gewrichten – osteoporose komt vaker voor bij mensen die veel zitten.

Als je last hebt van gewrichtspijn, is inactiviteit het ergste waar je jezelf op dit moment mee kan trakteren! Wandelen helpt je ​​gewrichten te beschermen door ze te hydrateren en de spieren te versterken die jouw gewrichten ondersteunen. Lopen wordt aanbevolen voor mensen met artritis om hun functionele status te verbeteren.

Regelmatig lopen versterkt ook de spieren en verbetert de kuiten, quadriceps, hamstrings en billen.

5. Om nog maar te zwijgen van het feit dat elke dag wandelen echt helpt bij het behoud van het gewicht op de lange termijn.

6. Wandelen verbetert de spijsvertering omdat het de darmen “masseert”.

Hoe zit het met de voordelen voor onze psyche?

7. De voordelen van wandelen zijn niet alleen lichamelijke gezondheid, maar ook geestelijke gezondheid.

8. Als je loopt, komen er endorfines vrij, ook wel gelukshormonen genoemd.

9. Lopen voegt meer energie toe dan koffie: een studie onder jonge vrouwen ontdekte dat 10 minuten ongehaast trappen oplopen resulteerde in meer energie dan een kopje koffie (50 mg cafeïne).

10. Het is het beste om ‘s ochtends of overdag stevig te wandelen, en als je’ s avonds wilt wandelen, maak er dan een rustige wandeling van – om uw cortisolspiegel niet te veel te verhogen voordat je naar bed gaat.

11. De ochtendwandeling heeft nog een ander voordeel: het daglichtsignaal wordt naar onze ogen gestuurd, wat betekent dat onze biologische klok correct is ingesteld – we zullen ‘s nachts genieten van een betere slaapkwaliteit (in tegenstelling tot wat het lijkt, wordt de kwaliteit van onze slaap niet alleen beïnvloed door wat we ‘s avonds doen, maar ook wat we’ s ochtends doen!).

12. Onderzoek naar lopen heeft een duidelijke toename van de leer- en werkprestaties aangetoond bij mensen die regelmatig lopen. Mensen die regelmatig liepen, hadden ook een beter geheugen – het risico op neurodegeneratieve ziekten (dementie, de ziekte van Alzheimer) was ook verminderd. Lichamelijke activiteit heeft een beslissende invloed op de groei van een stof genaamd BDNF (van zemelen afgeleide neurotrope factor), een eiwit dat wordt uitgescheiden door neuronen en die verbindingen tussen cellen dichter maakt.

Dus als we een zittend leven leiden, worden we gewoon dom naarmate de tijd verstrijkt!

13. Lopen vermindert angst en stress, en onderzoeken hebben aangetoond dat het ook de slaapkwaliteit verbetert.

14. Het verbetert de stemming.

15. Heeft een positief effect op de algehele cognitieve prestaties.

Geweldig toch

Zoals je kunt zien, kan lopen doen wat een aantal verschillende medicijnen doen – op recept of zonder, maar … het doet het zonder bijwerkingen (behalve positieve voor de gezondheid en vitaliteit natuurlijk!).

Als we kijken naar de levensstijl van honderdjarigen in de Blue Zones, zullen we zien dat deze mensen constant in beweging zijn: ze gaan niet naar de sportschool, ze rennen niet, ze lopen gewoon veel. Dit is een van de redenen waarom ze driecijferige verjaardagen doormaken in fysieke gezondheid en mentale helderheid.

“Beweging kan bijna elk medicijn vervangen, maar geen enkel medicijn kan lichaamsbeweging vervangen.”

De zomer staat bijna voor de deur, de buitentemperatuur langzaam stijgt en de zonneschijn komt vaker tevoorschijn, dus trek comfortabele schoenen aan en maak een wandeling van minimaal een half uur voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Lieve mensen, alle activiteiten zouden moeten worden uitgevoerd om het lichaam zo lang mogelijk in harmonie, onafhankelijk en vitaal te houden.

We moedigen je sterk aan om er vandaag nog mee te beginnen!

Of course we lopen met je mee, Sylwia & René

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook
Youtube
Youtube
Instagram