Herfstdip, hoe je niet in haar klauwen moet vallen

Herfstdip, hoe je niet in haar klauwen moet vallen

Herfst en winter zijn de tijden dat het overdag buiten achter het raam koud is, steeds minder de zon schijnt en de dag zelf steeds korter wordt. Weinig licht en weinig warmte. Dergelijke externe omstandigheden zijn absoluut niet bevorderlijk voor het behoud van de innerlijke rust en je kan weg-geblazen worden door stevige rukwinden. Je kent zelf zeker het verschil in je eigen welzijn als het gaat om het leven in de lente en in de langdurige, koude winter.

Als verhuizen of overwinteren naar een warmer klimaat geen optie is, wat kunnen we dan nog meer doen om onze innerlijke zon elke dag te laten schijnen?

Van dip naar tip

1. We vullen vitamine D3 aan , noodzakelijkerwijs vergezeld van vitamine K2 . Vitamine D3 wordt niet voor niets de "zonnevitamine" genoemd , omdat ons lichaam het uit cholesterol aanmaakt, net zoals wanneer de zon onze huid verwarmt. Het is moeilijk om deze vitamine alleen met voedingsproducten aan te vullen, maar toch zouden we producten moeten eten die rijk zijn aan dit hormoontje.                                                              

Voor sommigen is suppletie essentieel in de herfst- en winterperiode, wanneer we ons lichaam niet aan zonlicht kunnen blootstellen. Ik bedoel voor mensen die ziek zijn zeker.  Vitamine D is niet alleen nodig om onze botten gezond te houden, maar ook om onze zenuwen, optimisme en welzijn gezond te houden. Om ervoor te zorgen dat ons lichaam vitamine D3 goed kan opnemen, moet het samen met vitamine K2 worden geconsumeerd. 

Het is ook belangrijk dat ons lichaam niet zonder magnesium komt te zitten omdat vitamine D het nodig heeft om geactiveerd te worden. Bovendien heeft magnesium een ​​rustgevend effect op ons gehele zenuwstelsel en ondersteunt het talloze processen in ons lichaam. Hij wordt op zijn beurt niet voor niets "het element van het leven" genoemd. 
2. Wandelingen en buitenactiviteiten. We voorzien het lichaam van zuurstof, maken endorfine vrij, houden de geest fris en genieten van prachtige uitzichten.
3. Wij zorgen voor de juiste hoeveelheid slaap . In de herfst en winter zijn de omstandigheden voor een lange, diepe slaap gunstig. Kijk maar naar de beren. De natuur weet precies wat ze doet!
4. Gezond, verwarmend voedsel  en kruiden rijk aan vitamines en micro-elementen (pompoen, kurkuma, gember, rode biet, spruiten, kaneel, enz.).
5. Genot : een goed boek, theater, bioscoop, muziek, naar jouw smaak en discretie, zolang de vreugde maar van binnenuit bloeit.
6. Kaarsen (van bijenwas) licht, warmte. Laten we zorgen voor een goede verlichting in huis, niet alleen voor onze ogen, maar ook om de grijze gedachten in ons hoofd letterlijk te verlichten. Kaarslicht en een warme deken zal je troosten en elk verdriet oplossen. We gebruiken al vanaf half oktober kerstverlichting, zo gezellligggg.
7. Ontmoetingen met vrienden. De warme aanwezigheid van mensen, het geluid van hun stemmen, de mogelijkheid om te praten , te lachen en afstand te nemen van alledaagse taken is effectiever dan veel soorten verslavingen.
8. Kruidenthee. Aromatisch en vol levenskrachtige kruiden bewaken al eeuwenlang de gezondheid van ons lichaam en onze geest. 
9. Creatieve momenten of allerlei soorten ambachten . En afhankelijk van geslacht en voorkeuren kan dat bijvoorbeeld zijn: haken, knutselen, borduren, schilderen( van kopjes, landschappen of de muren thuis). Elke vorm van meer of minder artistieke activiteit brengt onze gedachten tot rust en vreugde in onze ziel.
10. Zelfgemaakt gebak.  Ik schrijf een appeltaart met kaneel, of worteltaart met walnoten of chocoladetaart,  laat de rest aan de verbeelding over!
11. Etherische oliën . Onzichtbaar, delicaat, subtiel en zo krachtig in zijn kracht. Voor de herfst- en winterblues zijn de volgende absoluut de favorieten: eucalyptus, lavendel, grapefruit, sinaasappel, citroen, mandarijn, rozemarijn en geraniumolie.
12. Massage van de voeten, oren en handen. Door reflexologische punten te stimuleren, stimuleren we onze organen om te werken, stimuleren we ons endocriene systeem en wekken we energie in het lichaam op.

De tijd van de herfst, en vooral de winter, is de tijd waarin de natuur, voorzien van voorraden, zich naar binnen terugtrekt.

Het verspilt geen energie meer aan externe processen en beperkt deze tot het noodzakelijke minimum.

Hij trekt zich naar binnen, ondergronds terug om daar zijn kracht te regenereren, kracht te winnen en te ontkiemen in de lente, en zelfs te exploderen met zijn energie, vervuld van leven en de vreugde van het zijn.

Voor ons mensen is het ook een moment om wat heel actief was, wat veel van onze energie opslokte, wat naar buiten werd geleid, tot een minimum te beperken.

Laten we voor deze tijd ons energieverbruik verlagen.

In tegenstelling tot de lente-explosie komen we in de winter in een soort implosie van onze levensenergie terecht.

We zitten ineengedoken in de warmte, eten voedsel, rusten uit en herstellen onze kracht volledig.

Door liefdevolle steun te tonen, elke dag voor de kwaliteit te zorgen, zullen geen koude of sombere weersomstandigheden verschrikkelijk zijn!

Tegelijkertijd kunnen in zo’n aromatische ruimte, verlicht door de gloed van vuur en bewuste zorg, geen donkere, droevige gedachten tot ons komen!

Dan blijkt de herfst-winterperiode een tijd van bezinning, gelukzaligheid en rust te zijn.

Na zo’n winter te hebben meegemaakt, kijken we er volgend jaar en de komende jaren graag naar uit.

En onthoud, elke dip passeert.

Niets duurt eeuwig! ……..

Houd je warm in deze koude maanden en leef en eet gezond.

Met liefde FOHP

Laatste berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook
Youtube
Youtube
Instagram