Overgewicht en verkoudheid door thermisch voedsel

Wat het lichaam opwarmt en afkoelt of te wel thermisch voedsel

Thermisch voedsel is een specialiteit van de traditionele chinese geneeskunde, die precies bepaalt hoe onze voeding eruit moet zien qua klimaat en seizoen.

Dankzij de juiste aanpassing of vermijden van verwarmende- en verkoelende producten in de voeding, zijn we in staat om de gezondheid te verzekeren en een gezond lichaamsgewicht te behouden.

Voeding in overeenstemming met het klimaat

Traditionele chinese geneeskunde verdeelt voedingsproducten in precies vijf categorieën op basis van klimaatzones:

Volgens deze indeling moet onze voeding worden aangepast aan de klimatologische sfeer waarin we leven.

Daarom, als we in Nederland wonen, in een gematigd klimaat, waar de massa van de Noordzee en polaire continentale lucht de grootste invloed hebben, zouden we (vooral in de herfst en winter) meer verwarmende en neutrale producten moeten eten en voedsel vermijden dat het lichaam afkoelt en verkoelt.

Waarom?

Omdat we door voornamelijk voedingsmiddelen te eten die het lichaam afkoelen en koelen, de maag verzwakken en uitputten.

Na het eten ervan moet de maag veel van zijn eigen Qi (Chi) -energie inbrengen om deze voedselmassa op te warmen tot een temperatuur die fysiek en energetisch het spijsverteringsproces mogelijk maakt.

Als gevolg hiervan wordt de maag met de tijd zwakker en zwakker, het neemt energie uit de alvleesklier en milt en koelt ze af.

Dan wordt het spijsverteringsproces verstoord, onverteerd vuil hoopt zich op in de darmen en veroorzaakt overgewicht.

Afgezien van het klimaat zelf is het echter ook de moeite waard om op een bepaald seizoen te letten. Sommige producten worden aanbevolen om vaker te eten in de winter en andere in de zomer.

Producten die het lichaam koelen

Ze omvatten: rabarber, ananas, bananen, meloen, watermeloen, grapefruit, komkommers, avocado, witlof, andijvie, ijsbergsla, taugé, varkensvlees, kip, eend, algen, mosselen, yoghurt, kefir, zure melk, karnemelk, witbier, zwarte thee, groene thee, zwarte koffie, sojamelk, ijswater, mineraalwater, bronwater, witte suiker.

Aanbevolen voor consumptie in warme klimaten, in de zomerse hitte en wanneer het lichaam oververhit raakt (maar in ons klimaat heb je weinig kans om oververhit te raken, eerder oververkoeld)

In de winter koelen ze het lichaam buitensporig af, wat leidt tot een afname van de immuniteit en een verhoogde vatbaarheid voor infecties.

Teveel van deze producten verzwakt de maag en spijsvertering.

Lichaams verkoelende producten

Het zijn de basisbouwstenen van het bloed en de sappen van het lichaam.

In de zomer hydrateren ze het lichaam, in de winter compenseren ze overmatige consumptie van warm voedsel.

Wanneer ze teveel worden geconsumeerd, belasten ze het spijsverteringssysteem zwaar (vooral bij kinderen en ouderen).

Ze omvatten: rogge, gerst, sla, rucola, vlierbes, peer, bittere grapefruit, alfalfaspruiten, rode biet, broccoli, bloemkool, selderij, champignons, paprika, appels, groene druiven, maïs, rapen, witlof, pompoen, spinazie, tomaten, boerenkool, radijs, selderij, mungbonen, sojabonen, oesters, olijven, muntthee, bruine rijst, witte rijst, frambozen, bramen, tofu, zonnebloemolie, sojaolie, druivenpitolie, groente- en vruchtensappen, gistbrood, suiker, zoete room, champagne, witte wijnen, witbier, vruchtenthee, meidoornthee, hibiscus en rozenbottel.

Producten neutraal voor het lichaam

Ze moeten een groep producten vormen die dagelijks in een uitgebalanceerd dieet worden gebruikt.

Ze harmoniseren het werk van interne organen.

Ze behoren tot de groep van de meest waardevolle producten voor het lichaam.

Ze omvatten: zoete aardappelen, artisjok, sperziebonen, erwten, koolrabi, spruitjes, witte kool, rode kool, boerenkool, wortelen, tuinbonen, linzen, gedroogde dadels, vijgen, gedroogde pruimen, oesterzwam bospaddestoelen, shiitake champignons, pompoenpitten, hazelnoten, amandelen, pistachenoten, sesam, amarant, bulgur, spelt, gierst, maïsgrutten, zonnebloempitten, pinda’s, boter, kalfsvlees, rundvlees, kalkoen, ganzenvlees, karper, honing, eieren, kwark, gist, melasse, graankoffie.

Lichaams verwarmende producten

Vooral aanbevolen in herfst- en winterseizoenen en wanneer de immuniteit afneemt.

Ze warmen op en ondersteunen activiteit.

Deze omvatten: kabeljauw, bot, kreeft, zalm, langoesten, sprot, paling tonijn, gerookte vis, baars, wild en gevogelte, bieslook, ui, prei, dille, koriander, spruitjes, knoflook, mosterd, kardemom, komijn, mierikswortel, marjolein, hete peper, verse gember, zwarte komijn, quinoa, basilicum, bonenkruid, dragon, lavas, laurier, kurkuma, tijm, rozemarijn, pijnboompitten, walnoten, rozijnen, zoete perziken , abrikozen, kersen, rode druiven, kornoelje fruit, rozenfruit, geklaarde boter, azijn, balsamico, wijn, boekweit, geroosterde granen, blauwe kaas, Parmezaanse kaas, geitenkaas, geitenmelk, mede, zoete wijn, warm water.

Hete producten

Ze warmen het lichaam heel sterk op.

Vooral aanbevolen in gematigde hoeveelheden in de winter om een ​​erg koud organisme op te warmen.

Deze omvatten: schapenvlees, lam, peper, nootmuskaat, chili, fenegriek, kaneel, anijs, kruidnagel, venkel, Yogi-thee, glühwein.

Dit alles klinkt voor sommigen misschien raar en onbegrijppelijk want waarom zeggen ze tegen ons dat alles wat in de winkel te koop is, ook gezond is, dat alles goed is voor ons, en dat we veel fruit moeten eten en ble ble ble. 

Koken en kopen

Onze voor- voorouders wisten lange tijd wat we moesten eten en hoe we moesten eten. In elke keuken ter wereld worden gerechten met veel kruiden en specerijen lang gekookt. Zelfs in Afrika koken ze hete soep als maaltijd. Fruit die daar in overvloed groeit eten ze als toevoeging en de rest exporteren ze.

In Europa en Amerika maken ze van ons naïeve, niet nadenkende schapen die alles eten wat zoet en makkelijk is. Weet je waarom we dit doen? Omdat het voor ons handiger is om wat zoete, mooi ingepakte s..t te kopen. Een plantaardigemaaltijd of vleesmaaltijd genoemd, met een god weet welke houdbaarheidsdatum en die veel giftige stoffen bevat.  

De helft van de Nederlanders eten kant-en-klaar maaltijden en diegene die zeggen dat ze gezond koken kopen halfklare producten plus bewerkte sauzen. Van dit soort producten komen we aan, krijgen we verschillende aandoeningen, worden we erg ziek en uiteindelijk sterven we in kwelling……

Maar nu to the point! Als ik zeg dat we sommige voedselproducten thermisch moeten indelen is het misschien hokuspokus voor je. Daarom deel ik deze producten/berichten ook om dit te begrijpen in connectie met zuur, rauw en kou. Ik herinner je dit keer op keer. Op deze manier zal iedereen het makkelijker begrijpen.

In ons klimaat is het t best om dagelijks te eten wat neutraal-verwarmt, het hele jaar door. Alleen in warme maanden combineer met  meer koude, koelende producten en in koude maanden andersom. Dat wil zeggen, om maaltijden te combineren zodat ze neutraal opwarmend zijn. Neutraal in de zomer en meer opwarmend in de winter. Thats all. Makkelijker kan niet.

Alles is natuurlijk afhankelijk van je gezondheids toestand, leeftijd en levensstijl. Bijvoorbeeld oude zieke mensen kunnen absoluut niet sommige producten eten. Waarom? Want ze zijn ziek, meestal leven ze dankzij medicijnen.

Ze hebben een slechtere stofwisseling en bepaalde producten maken hen nog zieker. Hetzelfde geldt voor jonge kinderen, mensen met allergieën, beschavings ziekten en kanker. Maar over deze gevallen hebben we het afzonderlijk.

Verkoudheid en zwaarlijvigheid

Een uitgebalanceerd dieet in termen van een juiste selectie van voedingsmiddelen in termen van hun thermiek is erg belangrijk om een ​​gezond lichaamsgewicht te behouden.

Een dieet dat wordt gedomineerd door de consumptie van koel- en afkoelende producten, bevordert de ophoping van slijm in het lichaam – een geleiachtige substantie die zeer moeilijk te verwijderen is.

De belangrijkste gezondheidsproblemen die worden veroorzaakt door de ophoping van slijm in organen en weefsels zijn: zwelling, een zwaar gevoel in het lichaam, cellulitis, verstopte kanalen van aders en slagaders, abdominale obesitas, gebrek aan energie en kracht, constant hongergevoel, trillingen en spierkrampen, mentale en fysieke problemen, geheugenproblemen, ademhalingsmoeilijkheden en hartproblemen.

Het slijm verwijderen is moeilijk maar niet onmogelijk.

Het vereist tijd en toewijding. Maar het lukt om af te vallen op een gezonde manier en geen jojo efect.

Allereerst moet men zich concentreren op het verstrekken van grotere hoeveelheden neutrale en verwarmende producten aan het lichaam. Lichaamsversterkende behandelingen zoals acupunctuur en massage zijn ook nuttig.

Algemeen bewegen en elke dag korte gymnastiek is noodzakelijk en hoort er natuurlijk ook bij. Zonder dit val je ook af maar je lichaam zal deegachtig zijn.

Onbewuste of bewuste voedingsfouten die we elke dag maken, leiden helaas tot gewichtstoename en veel verschillende ziekten en algemene zwakte van het lichaam.

Daarom is het de moeite waard om te overwegen de principes van de traditionele chinese geneeskunde te volgen en, vooral in de herfst en winter, te focussen op de juiste selectie van voedingsproducten.

Met liefde en herfstomhelzing FOHP

Laatste berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook
Youtube
Youtube
Instagram