Gezond voedsel of zwarte lijst?

Gezond voedsel of zwarte lijst?

We leven maar een tijdje op deze wereld en elke keer als ik hoor van iemand dat er weer een kennis is overleden of chronisch of ongeneeslijk ziek werd en dan nog hoor ik ze zeggen,weet je, hij of zij heeft zoooooo gezond geleefd en ging 3 keer per week sporten etc….

Op de sportschool bv. vrouwen zeggen; ik eet gezond, ik sport regelmatig maar ik zit helemaal vol met hormonen. Daarom heb ik een zwembandje of daarom heb ik overgewicht. Stevige jongens zeggen daarentegen dat het in hun genen zit hahaha, dat hebben ze van mama of papa.

Ik vraag dan die mensen, eet je gezond? wat eet je dan?. Na even nadenken zeggen ze dan, ‘fruit en groente en ik drink veeeeeel water. Vroeger heb ik veel wijn of bier gedronken maar nu niets meer, nou alleen tijdens gelegenheden soms nog”.

PFFF fruit en groenten eet bijna iedereen elke dag, dit is toch gewoon eten, want wat anders kan je s’avonds eten of bij je lunch.Maar dat betekent niet dat je gezond eet, belangrijk is dat je de “juiste” producten koopt, eet en voorbereid.

Elke dag hoor ik, ik eet gezond en ik sport en toch heb ik suikerziekte of hartziekte, migraine, eczeem of kanker en mijn buurman, ouders hebben nooit gesport, veel gedronken en gerookt en mankeren niets en leven nog steeds. Wel met medicatie, of ze zitten in een rolstoel of gebruiken een rollator, maar verder zijn ze  helemaal gezond.

Alles kan waar zijn maar…….

Onze ouders of oma’s en opa’s hebben iets anders gegeten dan wij tegenwoordig. Voedsel was minder bewerkt, had minder pesticiden en andere toevoegingen.  Vroeger hebben ze geen McDonald’s, KFC of Burger King gegeten, tenminste niet als je maar in een kleine stad of dorpje woonde. De meeste hadden zelf een eigen groenten tuintje waar met intensieve arbeid de lekkerste en gezondste producten vandaan kwamen.

dakplaat met tuingereedschap

Tegenwoordig hebben we zelfs geen zin meer om te lang in de keuken te staan, dus kopen we maar bewerkte- of half-bewerkte producten, gooien het in de pan en denken dat we gezond eten want er zit toch groenten of fruit in. Maar vergeet niet dat die kant en klare maaltijden en sauzen vol zitten met suiker, vetten, conserveringsmiddelen, smaak- en kleurstoffen etc. en dat maakt ons dik of ziek. Dit is maar klein voorbeeldje.

Bovendien vraag je zelf maar eens af wat je doet na de sport? Drink je een biertje of wijntje, of eet je elke dag chips, koekjes of candybars, of zelfs blokjes kaas op de bank s’avonds?

Gezonde voeding is de basis voor het functioneren van ons lichaam

Want er is nog nooit iemand geweest die door dagelijks cola en hamburgers te eten een hoge leeftijd heeft bereikt in volledige gezondheid en helderheid van geest.

Maar als je nu toch van je zwembandje af wil, waar moet je dan beginnen? Wel dat zal ik je zeggen.

Schep eerst orde in je keukenkast en koelkast.

16 producten die uit uw keuken moeten verdwijnen

  1. Confitures/jams, en producten gezoet met witte suiker
  2. Margarines en margarinemengsels met boter
  3. Smeerpasta’s boordevol geraffineerde vetten en witte suiker (pindakaas, chocopasta, speculoos enz.)
  4. Gekochte sauzen, dressings, enz.
  5. Alle soorten voeding gevuld met conserveermiddelen en smaakversterkers. Bv in vlees- en visproducten (bereide worsten, vissalades, eierensalades enz.)
  6. Soepen in poedervorm, saladedressings in poedervorm, kipkruiden, pudding, gelei
  7. Geraffineerd wit zout
  8. Geraffineerde plantaardige oliën
  9. Witte meel en zijn producten (witbrood en macaroni, crackers, zoute stokjes, beschuit
  10. Kant en klare ontbijtgranen en muesli
  11. Bevroren patat, pizza’s, hamburgers, snacks, vissticks en ijs
  12. Frisdrank, energiedranken, sappen in pakken/pakjes,  alcoholische dranken
  13. Chips, karamelnoten, japansemix, borrelnootjes
  14. Witte suiker verwerkt in snoep, chocolaatjes, cakes en dergelijke en synthetische zoetstoffen
  15. Houdbare melk, verwerkte kaas, houdbare room, alle industrieel verwerkte zuivelproducten
  16. Fruityoghurt gezoet met witte suiker, gehomogeniseerde kaas en kefir’s

Oke, na het uitmesten van je koelkast en kastjes zul je waarschijnlijk zeggen, “Hallo  Fohp! er is niets meer over!”

Je hebt het mis: want wat er na deze armageddon in de kasten en koelkasten achterblijft, IS ECHT VOEDSEL!

En als blijkt dat er niets over is,  dan vlug je schoenen aan en snel boodschappen doen (heb je meteen wat beweging 🙂 ).

Als je nog steeds denkt dat wij niets te eten hebben als boven genoemde producten onze keuken niet bezitten, dan zal je verrast zijn.

We eten veel en lekker en genieten enorm van onze heerlijke maaltijden en lekkernijen. We leven volgens het motto;

“LAAT HET VOEDSEL ONS GENEESMIDDEL ZIJN EN HET GENEESMIDDEL ONS VOEDSEL”.

Knuffel FOHP

Laatste berichten

11 thoughts on “Gezond voedsel of zwarte lijst?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook
Youtube
Youtube
Instagram