6 onbewuste fouten die je gezondheid schaden

6 onbewuste fouten die je gezondheid schaden

Door dit te doen, denk je waarschijnlijk niet meteen dat je iets verkeerds doet voor je gezondheid. En toch bega je een van de zes fouten die je uiteindelijk schaden.

1.Geen slaaptijd van 7 a 8 uur

We weten allemaal dat een goede nacht rust belangrijk is.  

Echter Soms kan je niet slapen vanwege verschillende reden, dan biedt een kort dutje van 5-15 minuten dezelfde rust als 1 uur extra slaap ‘s nachts. Elk beetje helpt, dus overdag ff in de pauze op het werk of school je ogen dicht.

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat mensen die  maar 6 uur slapen veel meer geconcentreerde urine hebben. Ze hebben een grotere kans op uitdroging (tot 59%) in vergelijking met volwassenen die regelmatig 8 uur slapen.

2. Slecht zitten op het toilet

Wetenschappelijk onderzoek suggereert dat de toiletten van vandaag een negatief effect hebben op onze gezondheid.

Hurken is een meer natuurlijke houding dan zitten, en geeft minder druk op de ingewanden. Dit vermindert op zijn beurt het risico op darmproblemen zoals aambeien.

Dr. Charles Murray, secretaris van de British Society of Gastroenterology en gastro-enteroloog bij het Royal Free Hospital in Londen, legt uit dat het mechanisme van ontlasting een fysiologisch complex is, en de meesten van ons realiseren het zich niet.

Als je klachten hebt bij obstipatie is het verstandig om bij gebruik van het toilet je voeten op een kleine verhoging te zetten. Dit dwingt tot een positie vergelijkbaar met een squat, die meer anatomisch is. Zoals de dokter zegt: “Het gebruik van een voetsteun van 30 centimeter en naar voren leunen terwijl je op het toilet zit, zal een gunstig effect hebben op de darmen en ervoor zorgen dat je minder tijd in het toilet doorbrengt.”

3. In slaap vallen na een grote maaltijd

Na een drukke dag zijn er veel mensen die te snel eten, vaak zijn dit bewerkte- of kant en klare producten omdat we zo weinig tijd hebben. Daarna ploffen ze voor een paar uur op de bank. Vervolgens gaan ze naar bed. “Als we ‘s nachts inactief zijn of eten vlak voordat we naar bed gaan, transformeert het lichaam het grootste deel van de maaltijd in vet”.

De benodigde hoeveelheid calorieën wordt ‘s morgens beter ingenomen in de vorm van een voedzaam ontbijt of lunch. Deze calorieën worden de hele dag door verbrand om je energie te geven in plaats van je vetreserves te verhogen.

Als je echter na het eten 20 minuten loopt met een stevige stap, zul je geen overtollig vet krijgen van een gewoon avondmaal, ook niet als je om 20.00  of zelfs pas om 21.00 uur eet. De zekerste manier om niet aan te komen, is een lichte, regelmatige maaltijd.

4. Te veel zuivel in het dieet

Als je worstelt met een verstopte neus, frequente sinusitis, huiduitslag, hoofdpijn of spijsverteringsproblemen, kunt je last hebben van intolerantie voor melksuiker – lactose. Deze mensen hebben het enzym verloren dat in staat is om lactase en/ook caseine te verteren wat verschillende soorten ongemakken veroorzaakt die samenhangen met intestinale irritatie.

Het is ook niet waar dat het consumeren van zuivelproducten noodzakelijk is vanwege calcium. Een uitstekende bron van calcium zijn ook dierlijke producten zoals vlees, bouillon getrokken van botten(goed voor de collageen) vis, eieren. En als je wel zuivel producten eet dan altijd volle producten, omdat het gebrek aan vitamine D de juiste opname van calcium voorkomt.

Plantaardige producten: erwten, bonen, groene plantendelen, kool, spruitjes, kikkererwten, linzen, knoflook, koolrabi, broccoli en gewoon water, bevatten ook calcium. Zoals je kunt zien, is calcium bijna overal. Bovendien is er ook een synthetisch calcium toegevoegd aan veel bewerkte producten.

Calciumtekortkomingen zijn zeldzaam en komen meestal niet voort uit het gebrek aan calcium in voedsel, maar omdat je lichaam te weinig magnesium, zink en vitamine A en D heeft waardoor het geen calcium opneemt.

meisje onder een buiten douche

5. Dagelijkse douch?

Dagelijks douchen in warm water en een sterke zeep gebruiken is schadelijk voor de huid. Op deze manier verwijder je de water-lipide-laag van het huidoppervlak, dat een natuurlijke beschermende film is. De huid wordt te droog, vroeg oud, en soms kun je zelfs scheuren en infecties krijgen. De genoemde beschermende film bestaat uit talg-olieachtige vloeistof geproduceerd door talgklieren aan de basis van hoofd- en lichaamshaar, epidermale lipiden en zweet. Maar deze laag vet is geen vuil.

Het is waar dat talg de vloek is van tieners met acne en alle mensen met een extreem vette huid, maar het heeft ook een belangrijke functie: door de huid een zure reactie te geven, beschermt het tegen bacteriën. Bovendien geeft het de huid stevigheid, voorkomt het uitdroging en maakt het relatief ondoorlatend.

Als je geen lichamelijk werk doet en geen sport, en buiten is het geen 30 graden, is het wassen van het gezicht, de handen, de oksels en de voeten met schoon water en mogelijk een zachte zeep voldoende. Intieme hygiëne wordt het best gediend door een bidet. Helaas is niet iedereen in de gelegenheid om dit in huis te hebben, dus laten we een korte, lauwe douche nemen met een delicate gel.

Als je last hebt van een te droge huid, verlaag dan de temperatuur van het water in de douche en gebruik de delicate gel zonder parfum. Ik gebruik vaak olijfolielaurierzeep die helpt me om mijn huid in vorm te houden.

6. Onjuiste ademhaling

Hoezo onjuiste? Zal je zeggen. Ik adem toch gewoon…..  Tot voor kort, had ik ook deze gedachte.  Als kinderen ademden we allemaal door de buik – het staat je toe om de volledige longcapaciteit te gebruiken. We ademen echter steeds minder efficiënt naarmate we ouder worden. We gebruiken steeds meer de borst, en steeds minder de buik. “

Tijdens mijn jaarlijks onderzoek kwam ik erachter dat mijn long capaciteit niet meer voldoende was. Verder bleek dat ik oppervlakkig ademde. Dit kan lijden tot verschillende aandoeningen op latere leeftijd. Tegenwoordig oefen ik elke ochtend mijn ademhaling goed tijdens de yogarituelen.

Jij kan ook je lichaam opnieuw de juiste ademhaling leren, zodat je lichaam meer zuurstofrijke lucht krijgt. Adem in en probeer de buik te verwijden en houd je borst onbeweeglijk – alsof je de bal tussen de wervelkolom en de navel probeert op te blazen. Bij de uitademing de buikspieren ontlasten. Dit moet je regelmatig oefenen, tussen 10 en 20 ademhalingen per minuut, met een korte pauze na het uitademen.

Een paar minuten beweging per dag kan een groot effect geven, en bovendien kan een goede ademhaling jouw bloeddruk verlagen( als je dit nodig mocht hebben). Een goede ademhaling kan je bovendien helpen stress te bestrijden.

Take care en blijf ademen

Liefs Sylwia en René

Bronnen:

Sciencealert.com/six-hours-sleep-could-leave-youdehydratet

Laatste berichten;

3 thoughts on “6 onbewuste fouten die je gezondheid schaden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook
Youtube
Youtube
Instagram