Dieet ondersteuning bij covid-19 en griep

Dieet ondersteuning bij covid-19 en griep

Het artikel bespreekt het belang van goede voeding tijdens de Covid-19-pandemie.De auteur van de publicatie is Andrew Sterman, een bekende en gerespecteerde klassieke Chinese geneeskundetherapeut uit New York, die onder meer gespecialiseerd is in in de diëtetiek. Zijn praktijk is grotendeels gebaseerd op de leringen van Dr. Jeffrey Yuen – een meester van twee eeuwenoude taoïstische regels. Het artikel is tevens aangevuld met aanvullende informatie uit een recente online lezing van deze therapeut.

Maatregelen om het nieuwe coronavirus in te dammen lijken minder effectief dan we zouden verwachten. Dus de tijd is gekomen om ons te concentreren op wat we voor onszelf, voor familie, klanten, buren en alle anderen kunnen doen om onze gezondheid te beschermen. 

Naast het wassen van de handen en het vermijden van nauw contact, hebben we ook passende voedingsaanbevelingen die ons, indien geïmplementeerd, ertoe kunnen brengen om ons aan te sluiten bij een breed scala van mensen die lijden aan een infectie zonder ernstige symptomen, zelfs als we eraan worden blootgesteld.

Het symptoom van Covid-19-infectie is een heel speciaal type longontsteking met extreem plakkerig slijm dat de borst blokkeert. Veel patiënten hoesten niet eens erg intens omdat het zich snel vormende dikke slijm niet ophoest.

De Chinese geneeskunde leert al millennia dat er een diepe energetische verbinding is tussen de longen en de dikke darm (verbinding als een yin-yang-paar) en dat aandoeningen die de longfunctie verminderen, kunnen worden beïnvloed en ook worden opgelost door de dikke darm. Rapporten uit China bevatten een kenmerkend scenario van luchtwegobstructie in combinatie met relatieve constipatie of onvolledige darmdebridement. Al deze informatie geeft ons een specifieke benadering van gezondheid door middel van voeding . ( Schrijf je hier in en ontvang je wachtwoord die je hier invult voor uitgebreide informatie over welke producten je helpen of die je het beste kan vermijden.)

  • Vermijd voedingsmiddelen die de aanmaak van vocht en slijm in ons lichaam bevorderen . Vooral “plakkerige” (zeer hydraterende) producten. In de praktijk zouden we alle zoetigheden drastisch moeten verminderen, in ieder geval de meeste zuivelproducten (yoghurt is het veiligste zuivelproducten voor menselijke consumptie).  Granen zijn niet slecht, maar vermijd brood met een hoog gehalte aan gluten, vooral tarwe (bevat veel gluten, waaraan het zijn naam ontleent aan het Latijnse woord lijm). 
  • Roken blijkt een hoge risicofactor te zijn. Volgens rapporten wordt 40% van de sigaretten in de wereld geconsumeerd in China, een land dat al lijdt onder ernstige luchtvervuiling. Niet roken is zelf een beschermende factor. De periode direct na het stoppen met roken kan echter ook gevaarlijk zijn, omdat de longen een bericht krijgen dat ze eindelijk zware gifstoffen kunnen gaan verwijderen door slijm op te hoesten. Dus, ironisch genoeg, terwijl rokers zeker moeten stoppen met roken omwille van hun gezondheid op de lange termijn, is dit misschien niet de beste tijd. In plaats daarvan moet iedereen die rookt het roken dringend beperken tot een minimum. Als vuistregel kun je 2-4 sigaretten per dag roken als je de gewoonte hebt om 1-2 pakjes per dag te roken. Idealisten vinden het misschien beledigend maar het is niet anders.
  • Er zijn voedingsmiddelen die ons kunnen helpen onszelf te reinigen van slijm –vocht, en darmperistaltiek te verbeteren , wat echte bescherming biedt, zelfs voor mensen die besmet zijn met het coronavirus, waardoor ze een ernstig geval worden.

Granen, volkoren- of roggebrood – dit alles bevordert de peristaltische ziekte en beschermt tegen constpatie . De meesten van ons praten er niet graag over, maar reeds bestaande constipatie is een gevaarlijk scenario wanneer er een virus in de buurt is dat de longen aanvalt. Vermijd constipatie door volle granen te consumeren.

Ochtend- water is ook erg belangrijk. Drink ‘s ochtends een of twee glazen warm water, zonder toegevoegde smaak. Het passeert de maag en hydrateert de darmen.

Een pap is een nat gekookte maaltijd, inclusief, maar niet beperkt tot, havermout en congee (rijst pap). Immuniteit vereist veel vocht en veel interne energie. Gekookt, vloeibaar voedsel zorgt voor een time-released hydratatie die de immuniteit beter ondersteunt dan alleen het drinken van water (wat natuurlijk ook belangrijk is). Gezonde oliën zijn ook belangrijk, die zijn goed om sterk te blijven met behulp van de nodige innerlijke hydratatie.

  • Voedsel dat overtollige warmte in de maag genereert, moet worden vermeden. Overmatige hitte (en bijgevolg droogheid) zijn zeer schadelijk voor de maag – ze verminderen het natuurlijke vermogen om water (uit maaltijden en dranken) om te zetten in lichaamsvloeistoffen (die de basis vormen van onze immuniteit).  Voedingsmiddelen die de maag uitdrogen of oververhitten zijn onder andere hete pepers en knoflook. Dit zijn zeer populaire voedingsmiddelen, en knoflook zou de immuniteit verhogen, maar langdurig gebruik zal resulteren in overmatige maagwarmte, wat het tegenovergestelde is van wat we nu willen. Verminder of schrap deze voedingsmiddelen tijdelijk uit uw dagelijkse voeding.
  • Er kunnen producten worden toegevoegd om slijm uit het lichaam te verwijderen. Dit zijn o.a. zaadkruiden (niet de hierboven genoemde pittige kruiden). 
  • Laten we beginnen met  veel groene groenten (reinigen), en keukenkruiden. Het gaat er hier niet om hoe deze keukenkruiden of hun essentiële oliën virussen kunnen doden, maar ze helpen het lichaam om slijm te verwijderen en voedsel beter te verteren, waardoor we sterker en veiliger worden tegen het risico van besmetting.
  • Peulvruchten worden ook aanbevolen , vooral kleine bonen, net als traditioneel gefermenteerd voedsel. Vlees, gevogelte, vis en zeevruchten in de juiste hoeveelheden vereisen geen veranderingen (hoewel veel mensen baat zouden hebben bij enige vermindering ervan).

.

Bovendien onthoud: 

– Overwerk vermindert de immuniteit .

– Zorg dat je voldoende gehydrateerd bent , volg een vloeibaar dieet (graanpap, soepen, etc.) en neem goede vetten. Uitdroging verlaagt de weerstand van het lichaam.

– Eet goed . Gebruik onbewerkte, seizoensgebonden, lokale producten die zijn afgestemd op de behoefte van het lichaam. Voedsel van slechte kwaliteit verlaagt de immuniteit.

– Verminder jouw consumptie van suiker, zuivelproducten (vooral kaas) en gluten aanzienlijk .

– Beperk alcoholgebruik (onthouding is oké).

– Vermijd koude dranken en maaltijden.

– Vermijd vetrijke producten (ze leiden tot de productie van slijm dat de immuniteit verzwakt).

– Als je rookt, verminder dan het aantal sigaretten dat je rookt tot 10%, maar stop niet helemaal met roken (geen grap!).

– Voeg kruiden toe aan het koken. 

– Eet een vloeibaar ontbijt (gekookte pap, bij ziekte of ouderdom is rijstepap het makkelijkst te verteren).

– Eet volkoren granen (tenzij je ziek bent, ze zijn moeilijker te verteren als je ziek bent) samen met veel verse groenten, wortelgroenten, samen met normale (of iets minder) hoeveelheden vlees, gevogelte, vis.

– Vermijd snoep ten gunste van noten en gedroogd fruit, zoals amandelen en gedroogde vijgen.

-Zoek de zon op(indien mogelijk) en doe wat lichte oefeningen die gericht moeten zijn op rekken en ademen.

Immuniteit

Voor ouderen of mensen met een slechte spijsvertering, kunt je voor de maaltijd een zeer eenvoudige, ondersteunende zelfgemaakte kruidenthee bereiden. Deze eenvoudige infusie is goedkoop en gemakkelijk te maken. Gember bv. beschermt de longen tegen slijm, schillen van citrusvruchten helpen ons ook om met slijm om te gaan en onze adem vol te houden. De toevoeging van honing ondersteunt een aspect van de spijsvertering dat bekend staat als transformatie. Samen in een heet waterinfusie vormen deze ingrediënten een strategie om (op de mildste en gemakkelijkste manier) degenen die het meest gevoelig zijn te versterken.

Ja, we moeten onze handen vaak en grondig wassen zoals altijd. Ja, we moeten vermijden dingen in het openbaar aan te raken en dan onze eigen gezichten. 

Maar laten we ook voor onze immuniteit zorgen om ten volle te profiteren van onze gezondheid en een plaats aan de goede kant van alle statistieken veilig te stellen.

Groetjes FOHP

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook
Youtube
Youtube
Instagram